MANAJEMEN OPERASI DAKWAH:INVESTIGASI EKSPLANATORI PADA PROGRAM KHUTBAH JUMAT DI MASJID AL-FALAH SURABAYA

A. Faiz Khudlari Thoha, Reka Gunawan, Bambang Subandi

Abstract


ABSTRACT

This study aims to provide an overview of the strategy and management of the Friday Khutbah production process at the Al-Falah Mosque in Surabaya as its object. The method used by researchers in this research is a case study with data collection procedures using in-depth interviews, observation, and documentation. So that researchers can explore the phenomenon of the object of research in detail and depth. The findings that occur in the field show results that are sharpened by descriptive descriptions of several categories of production. First, the process of determining the idea of the Friday sermon program at Al-Falah Mosque. Second, for the selection mechanism for Friday sermons at Al-Falah Mosque. Third, the design of the Friday sermon program at Al-Falah Mosque. Fourth, testing and evaluating the Friday sermon program at Al-Falah Mosque. Fifth, the final design of the Friday sermon program at Al-Falah Mosque.

ABSTRAK

Penelitian ini ditujukan untuk memberikan gambaran mengenai strategi dan manajemen proses produksi khutbah Jum’at di Masjid Al-Falah Surabaya sebagai objeknya.  Metode yang digunakan oleh peneliti dalam penelitian ini ialah studi kasus dengan prosedur pengumpulan data menggunakan wawancara secara mendalam, observasi, dan dokumentasi. Sehingga peneliti dapat menggali fenomena pada objek penelitian secara rinci dan mendalam. Temuan yang terjadi di lapangan menunjukkan hasil yang dipertajam dengan uraian deskriptif mengenai beberapa kategori produksi khubah. Pertama,  proses penentuan gagasan  program khutbah Jum’at di Masjid Al-Falah. Kedua, untuk mekanisme  seleksi program khutbah Jum’at di Masjid Al-Falah. Ketiga, desain program khutbah Jum’at di Masjid Al-Falah. Keempat, pengujian dan evaluasi program khutbah Jum’at di Masjid Al-Falah. Kelima, desain akhir program khutbah Jum’at di Masjid Al-Falah. 



Keywords


Khutbah Jumat, manajemen, strategi

Full Text:

PDF

References


Fitriani. (2017). Kontribusi Khutbah Jum’at Dalam Pembinaan Kerukunan Antar Umat Beragama Di Masyarakat Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan. 5 (1).

J. Moleong, Lexy. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif . Rosda karya. Bandung.

Handoko, T. H. (1990). Dasar-dasar Manajemen Produksi dan Operasi. BPFE. Yogyakarta.

K. Yin, Robert. (2015). Studi kasus Desain dan Metode. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Khalwary, Tajul. (1995). Menyibak Kemulyan Hari Jum’at. PT. Rineka Cipta. Jakarta

Muslim, A. (2004). Manajemen Pengelolaan Masjid. Jumal Aplikasi llmu-ilmu Agama. 5(2).

Syamsul, K. (2014). Masjid Dalam Lintasan Sejarah Umat Islam. Jurnal Khatulistiwa- Journal of Islamic Studies. 4(2).

Tim Yayasan Masjid Al-Falah. (2008). 35 Tahun Yayasan Masjid Al-Falah Surabaya. Surabaya.

W.Creswell, John. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Tradition. London: SAGE Publications.




DOI: http://dx.doi.org/10.52833/masjiduna.v2i1.47

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 Lihat Statistik Masjiduna Jurnal View MyStat